.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آفات امان باغداران مازندران را بریده است

 فصل برداشت انواع مرکبات در حالی در مازندران شروع شده که شیوع آفات و بیماریها امان برخی باغداران استان را بریده است.
به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، اگرچه متولیان بخش کشاورزی مازندران، هجوم آفت مگس مدیترانه ای را در مناطق مختلف استان رد می کنند اما به عقیده برخی این آفت خطرناک امسال نیز در باغات استان پاگشا شده است.
 
بعد از خسارتهای سنگینی که دوسال گذشته آفت مگس مدیترانه ای روی دست باغداران مازندرانی گذاشت، برخی باغات استان نیز امسال از شیوع این آفت خسارت دیده اند.
 
بیماریهای قارچی، خسارتهای ناشی از عوامل محیطی و طبیعی و آفت ها سالانه 30 درصد بر بخش باغی استان مازندران خسارت وارد می کند. مازندران 160 هزار هکتار باغات مرکبات دارد که پیش بینی می شود امسال دو میلیون و 200 هزار تن محصول مرکبات در  آن برداشت شود.
 
به رغم اینکه، سالانه هزینه های زیادی برای تولید محصولات باغی می شود، اما با بروز آفتها و بیماریها دسترنج یکساله کشاورزان هدر می رود.
 
علی کمالی باغدار مازندرانی در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: مگس مدیترانه ای بیشتر به محصول نارنگی که زرد خسارت می زند و محصول را از بین می برد.
 
وی اظهار داشت: سالانه هزینه زیادی برای تهیه سم، کود و ... انجام می دهیم اما با شیوع یک آفت دسترنج سالانه از بین می رود.
 
وی با اشاره به اینکه سالانه بالای 10 تن نارنگی برداشت می کردیم، افزود: امسال مجبور شدیم با کلی ضرر محصولاتمان را پیش فروش کنیم.
 
معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بیشتر خسارت و آفاتی که اکنون در باغات استان با آن مواجه هستیم از نوع میشک، حلزون و آفتی از خانواده نرم تنان است.
 
عبدالرحمن زاغی افزود: این آفتها از علفهای هرز پای درختها به تنه ها رسوخ می کنند و سبب بروز خسارت در محصول می شوند.
 
ردیابی آفت مگس مدیترانه ای
 
وی درباره آفت مگس مدیترانه ای گفت: درباره این آفت در استان از ابتدای سالجاری ردیابیهایی شده است و در آخرین مورد 50 هزار هکتار از باغات را ردیابی کردیم و دو هزار تله پیش آگاهی نیز در باغات نصب شده است.

معاون حفظ نبابات جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه آفتی که اکنون در باغات مشاهده می شود از نوع مگس مدیترانه ای نیست، افزود: بیماریهای پنهان، قارچی و ... از جمله آفتهایی است که در برخی باغات وجود دارد.
 
خسارت 30 درصدی آفات و بیماریها بر باغات
 
وی اظهار داشت: آفتها در تمام طول سال می توانند بر باغات خسارت وارد کنند و طبق برآوردها عوامل طبیعی و محیطی مانند توفان، تگرگ، آفتها و بیماریها 30 درصد به بخش باغی خسارت می زنند.
 
وی عنوان کرد: اکنون ریزش محصولی که در برخی باغات وجود دارد مربوط به عوامل طبیعی و بیماریهایی غیر از آفت مگس مدیترانه است و ربطی به این آفت ندارد.
 
30 درصد باغات مازندران نیازمند بهسازی هستند
 
محمدتقی شکوهی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز سطح باغات مرکبات استان را 160 هزار هکتار بیان کرد و گفت: 30 درصد این باغات نیازمند اصلاح هستند.
 
وی اظهار داشت: سالانه حدود 15 تا 20 درصد باغات اصلاح می شوند و در این طرح رقمهای جدید کاشته می شود و سیستم آبیاری و ... بهسازی می شود.
 
وی بیشترین رقم پرتغال استان را از نوع تامسون بیان کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از دو میلیون و 200 هزار تن محصول مرکبات در استان برداشت شود که نسبت به سال قبل رشد خواهد داشت.
 
شکوهی بر لزوم توجه به توصیه های کارشناسان برای مبارزه با آفات و بیماریها تاکید کرد.
 
به گزارش مهر، مبارزه طبیعی و بیولوژیک با نصب تله ها و کارتهای چسبنده زرد رنگ، جمع آوری میوه های آفت زده، برداشت بموقع میوه از جمله راهکارهایی است که باید در مبارزه با آفات مورد توجه قرار گیرد.
 
به تاکید کارشناسان، باغداران باید همواره به فکر مقابله با آفات باشند. شیوع یکسری آفات مانند شپشک و... اگر چه سبب افت کیفیت می شود ولی درنهایت محصول را کامل از بین نمی برد.
 
به تاکید این عده، برخی آفت ها مانند مگس مدیترانه ای سبب از دست رفتن محصول می شود و اگر با این آفت مبارزه نشود، بیش از 70 درصد محصول را از بین می برد.
/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 26 مهر 1392
باید هم این طور میشد یه مدیر با سابق نداره تا کنترل شود چطور 3 سال قبل آقای مهندس ولی پور بود کنترلش کردن با همکاری رئیس سازمان مهندس تورنگ ولی این مدیر و رئیس سازمان جدید سواد ندارن تا کار کنند من 3سال پیش با راهنمایی مهندس ولی پور این آفت در بتغم ریشه کن کردم.باغداری مازندرانی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.079 seconds.